Lgbtqiap+ consumer behavior: an exploratory study
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Consumer behavior
Consumption
LGBTQIAP

How to Cite

Lisboa Araujo Carregosa, A., & Paula, R. C. (2024). Lgbtqiap+ consumer behavior: an exploratory study. Retail Management Review, 4(1), e54. https://doi.org/10.53946/rmrreview.v4i1.54

Abstract

Objective: Consumption has become an automatic and unquestionable habit for many people. The objective of the present work is to investigate the behavior of the LGBTQIAP+ consumer and to identify if they know brands that support the community and if they seek to reward those that use affirmative actions in favor of the movement. 

Methodology: The focus of the study was on the city of Macaé, in the state of Rio de Janeiro, and in-depth interviews were conducted guided by a semi-structured script. The script addressed four groups of questions: demographic data; consumption behavior and purchase decisions; representativeness; and local and future perspectives. Seven individuals belonging to the community were interviewed.

Originality: The study seeks to bring contributions to the city of Macaé, where there are few studies. Furthermore, it provides contributions regarding LGBTQIAP+ consumer behavior. 

Main results: The results showed a certain level of influence at the time of the purchase decision, which were based on personal aspects in the brand-individual or product-individual perspective. Some important aspects for the analyzed influence were: advertising, representativeness and originality of the product. There was an interest of individuals that brands use more genuine actions and do not focus only on LGBTQIAP+ Pride Month. 

Theoretical Contributions: Consumers interviewed value brands that genuinely support the cause.

https://doi.org/10.53946/rmrreview.v4i1.54
PDF (Português (Brasil))

References

Arora, N., Prashar, S., Parsad, C., & Vijay, T.S. (2019). Mediating Role of Consumer Involvement between Celebrity Endorsement and Consumer Evaluation: Comparative Study of High and Low Involvement Product. Asian Academy of Management Journal, 24(2).

Atanasova, A., & Eckhardt, G.M. (2021). The broadening boundaries of materialism. Marketing Theory, 21(4).

Barbosa, L. (2008). Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Zahar.

Baudrillard, J. (2008). A Sociedade de Consumo. Lisboa: Edições 70.

Bezerra, C.O., & Davel, E.P.B. (2017). Tradição e Inovação na Era Digital: Valor Simbólico, Cultura e Marketing. REAd-Revista Eletrônica de Administração, 23(3).

Cheng, Y., Zhou, X., & Yao, K. (2023). LGBT-Inclusive Representation in Entertainment Products and Its Market Response: Evidence from Field and Lab. Journal of Business Ethics, 183.

Chung, J., Lee, L., Lehmann, D.R., & Tsai, C. (2023). Spending Windfall (“Found”) Time on Hedonic versus Utilitarian Activities. Journal of Consumer Research, 49(6).

Churchill, G., & Peter, J.P. (2012). Marketing: criando valor para o cliente. São Paulo: Saraiva.

Cirino, J.A.F., & Antunes, E. (2020). Análise de conteúdo do acontecimento jornalístico “Casais de O Boticário”. Comunicação, Mídia e Consumo, 17(49), 268-294.

Corrêa, F. (2018). Pink Money: O Público LGBT Tem Cada Vez Mais Peso no Mercado de Consumo. Hoje em Dia. Disponível em:<https://www.hojeemdia.com.br/primeiro-plano/pink-money-p%C3%BAblico-lgbt-tem-cada-vez-mais-peso-no-mercado-de-consumo-1.594486>. Acesso em: 05 jul. 2023.

Costa, B.S., Diz, J.B.M., & Oliveira, M.L. (2018). Cultura de consumismo e geração de resíduos. Revista Brasileira de Estudos Políticos, (116), 159-183.

Costa, M.F., Silva, D.W.O., & Campos, P.O. (2020). Percepção de preço, autocontrole e arrependimento pós-compra: um estudo com consumidores de compra coletiva. RIMAR-Revista Interdisciplinar de Marketing, 10(2).

Dryglas, D., & Salamaga, M. (2018). Segmentation by push motives in health tourism destinations: A case study of Polish spa resorts. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 234-246.

Eisend, M., & Hermann, E. (2019). Consumer Responses to Homosexual Imagery in Advertising: A Meta-Analysis. Journal of Advertising, 48(4).

Feitosa, C. (2018). A participação social nos 40 anos de Movimento LGBT brasileiro. In: Green, J., Quinalha, R., Caetano, M., & Fernandes, M. (Org.) História do Movimento LGBT no Brasil. São Paulo: Alameda.

Forleo, C.A., & Slongo, L.A. (2019). Afinidade ou Aspiração? Grupos de Referência Valorizados por Consumidoras de Baixa Renda. REAd-Revista Eletrônica de Administração, 25(2).

Godoy, A.S. (1995). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE-Revista de Administração de Empresas, 35(3), 20-29.

Gois, P., & Ferraz, J.M. (2021). Introdução ao Pinkwashing: Representatividade e Marcas Engajadas. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 15(2).

Gois, P.L.F., & Silva, S.M.M.M. (2023). A Produção Acadêmica Brasileira sobre o Consumidor LGBTQIAP+. Revista Economia & Gestão, 23(64), 113-130.

Guerra, W.S.T. (2020). Orgulho e Preconceito dentro da Comunidade LGBTQIA+. Boletim de Conjuntura-BOCA, 3(7).

Hamel, M.H. (2019). Temas Contemporâneos do Direito. Campus de Sarandi - RS.

Hernández-Ortega, B. (2020). When the performance comes into play: The influence of positive online consumer reviews on individuals’ post-

consumption responses. Journal of Business Research, 113, 422-435.

Ikeda, A.K., Malinoski, P.W., & Teixeira Filho, C. (2018). A marca midiatizada e a representação LGBTQ na moda. Anais do XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul. Cascavel: Intercom.

Justiça do Trabalho. 2021. LGBTQIAP+: Você sabe o que essa sigla significa? Disponível em:<https://www.trt4.jus.br/portais/trt4/modulos/noticias/465934>. Acesso em: 01 jul.2023.

Kotler, P. (1998). Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. São Paulo: Atlas.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2003). Princípios do Marketing. São Paulo: Atlas.

Kotler, P., & Keller, K.L. (2006). Administração de marketing. São Paulo: Pearson.

Lacerda, L.X.B., & Santos, C.E.F. (2020). O Movimento LGBT no Brasil: Reflexões Sobre Trajetória e Lutas (1970-2000). Anais do X Encontro Estadual de História.

Liu, H.H., & Chou, H.Y. (2020). Payments formats and hedonic consumption. Psychology & Marketing, 37(11).

Lupetti, M. (2007). Gestão estratégica da comunicação mercadológica. São Paulo: Thomson Learning.

Matos, G.L.C., Paula, P.H.S., & Domingues, R.M. (2017). Campanhas Publicitárias para o Público LGBT: posicionamento de marca ou oportunidade de mercado. Anais do XXII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste. Volta Redonda: Intercom.

Mi, L., Zhu, H., Yang, J., Gan, X., Xu, T., Qiao, L., & Liu, Q. (2019). A new perspective to promote low-carbon consumption: The influence of reference groups. Ecological Economics, 161, 100-108.

Montardo, S.P., & Valiati, V.A.D. (2021). Streaming de conteúdo, streaming de si? Elementos para análise do consumo personalizado em plataformas de streaming. Revista FAMECOS, 28, 1-14.

Neves, C.S.B., & Brambatti, L.E. (2019). O Comportamento do Turista LGBT com Relação ao Consumo em Viagens de Lazer. Rosa dos Ventos, 11(4), 832-846.

Oliveira, A.S.F., & Machado, M. (2021). Mais do que dinheiro: Pink Money e a circulação de sentidos na comunidade LGBT+. Signos do Consumo, 13(1), 20-31.

Oliveira, T.S. (2020). Significados do Consumo Para o Público LGBT: Um Estudo no Estado de Minas Gerais. Dissertação (Mestrado) de Administração, UniHorizontes, Belo Horizonte.

Oliveira, V.B., & Silva, M.A.M. (2017). Empresas e Marcas se voltam para a causa LGBT. Anais do XXI INIC/UNIVAP.

Olson, E., & Park, H.J. (2019). The Impact of Age on Gay Consumers’ Reaction to the Physical and Social Servicescape in Gay Bars. International Journal Of Contemporary Hospitality Management, 31(9).

Praxedes, T.O., Medeiros, P.P.F., Bonfim, I.S., & Rios, J.R.A.C. (2016). Publicidade Contraintuitiva LGBT: Uma análise da campanha Beijo Close Up no Instagram. Anais do XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo:Intercom.

Ranchi, L., & Vicenzi, T.K. (2018). Comportamento do Consumidor. Indaial: Uniasselvi.

Richard, M.O., & Habibi, M.R. (2016). Advanced modeling of online consumer behavior: The moderating roles of hedonismo and culture. Journal of Business Research, 69(3).

Rodrigues, J.C. (2018). A imprensa gay do Brasil. In: Green, J., Quinalha, R., Caetano, M., & Fernandes, M. (Org.) História do Movimento LGBT no Brasil. São Paulo: Alameda.

Sala, S., Crenna, E., Secchi, M., & Sanyé-Mengual, E. (2020). Environmental Sustainability of European production and consumption assessed against planetary boundaries. Journal of Environmental Management, 269(1).

Santos, F.C.B. (2018). Segmentação do Mercado Automobilístico Brasileiro por meio de Coortes. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

Santos, G.S., & Cunha, J.L.R. (2019). Representações sociais e narrativas publicitárias: orgulho de ser LGBT pela Skol. Revista Dispositiva, 8(13).

Sebrae. (2017). Turismo LGBT pode representar oportunidades de negócios para micro e pequenas empresas. Disponível em:<https://sebraers.com.br/turismo-lgbt-pode-representar-oportunidades-de-negocios-para-micro-e-pequenas-empresas>. Acesso em: 03 jul. 2023.

Silva, M.B.F. (2019). Representatividade negociada: feminilidade, raça e gênero na publicidade. Revista Brasileira de História da Mídia, 8(2).

Silva, M.J.B., & Farias, S.A. (2022). Meu corpo, suas regras? Reflexões sobre grupos de referência e sacrifício percebido pelo consumidor fitness. Cadernos EBAPE.BR, 20(5).

Simões, J.A., & Facchini, R. (2009). Na trilha do arco-íris - Do movimento homossexual ao LGBT. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo.

Solomon, M.R. (2011). O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre: Bookman.

Sood, A., Quintal, V., & Phau, I. (2023). Adapting to the Instagram Esthetic and Exploring Influencers of Hedonic Consumption. Journal of International Consumer Marketing, 35(3), 259-275.

Souza, M.C., & Mesquita, J.M.C. (2017). Segmentação Psicográfica: quais os métodos mais eficazes em pesquisas de mercado? Teoria e Prática em Administração, 7(1).

Spizzirri, G., Eufrásio, R.A., Abdo, C.H.N., & Lima, M.C.P. (2022). Proportion of ALGBT adult Brazilians, sociodemographic characteristics, and self-reported violence. Scientific Reports, 12(8).

Sudbury-Riley, L., & Kohlbacher, F. (2018). Moral avoidance for people and planet: anti-consumption drivers. Management Decision, 56(3), 677-691.

Taques, F.J. (2007). Movimento GLBT em Santa Catarina: A Questão do Empoderamento. Dissertação de Mestrado em Sociologia. Universidade Federal de Santa Catarina.

Tejon, J.L., Panzarani, R., & Megido, V. (2010). Luxo for all. 2ª Ed. Gente.

Tressoldi, C., & Cardoso, J.G. (2021). A Representatividade LGBTQ no Marketing Mix: Como dar Visibilidade a esse Consumidor? International Journal of Business & Marketing, 6(1).

Urry, J. (2010). Consuming the Planet to Excess. Theory, Culture & Society, 27(2-3).

Viégas, A.C., Moraes, K., Oliveira, R., & Silva, M. (2016). Causas sociais como condutor de posicionamento de marca: um estudo de caso das campanhas da Skol e Avon. Revista Multiplicidade, 7.

Wandoko, W., & Panggati, I.E. (2022). The Influence of Digital Influencer, e-WOM and Information Quality on Customer Repurchase Intention toward Online Shop in e-Marketplace during Pandemic COVID-19: The Mediation Effect of Customer Trust. Journal of Relationship Marketing, 21(2).

Wang, P., & Huang, Q. (2023). Digital influencers, social power and consumer engagement in social commerce. Internet Research, 33(1), 178-207.

Woitowicz, K.J. (2009). Recortes da mídia alternativa: histórias e memórias da comunicação no Brasil. Ponta Grossa: Editora UEPG.

Yeh, C.H., Wang, Y.S., & Yieh, K. (2016). Predicting smartphone brand loyalty: Consumer value and consumer-brand identification perspectives. International Journal of Information Management, 36(3), 245-257.

Zhu, H., Guan, H., Han, Y., & Li, W. (2019). A Study of Tourists’ Holiday Rush-Hour Avoidance Travel Behavior Considering Psychographic Segmentation. Sustainability, 11(13).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Alex Lisboa Araujo Carregosa, Renata Céli Moreira da Silva Paula

Downloads

Download data is not yet available.