Students and higher education institutions relationship: emotional commitment, loyalty and love brand

Authors

  • Breno Carvalhal Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, São Paulo, (Brasil)
  • Luciana Florêncio De Almeida Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, São Paulo, (Brasil)
  • Bruno Henrique De Araujo Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.53946/rmr.v4i1.28

Keywords:

Emotional commitment, Love brand, Higher education institutions

Abstract

Objective: The present research purpose consisted of investigate the strength of social and academic integration, perceived quality and trust to emotional commitment to Higher Education Institutions (HEI) and its relationship with loyalty, as well as testing the impact of loyalty to HEI on brand love

Methodology: A survey method was applied with undergraduate students from a private HEI (named here as ALPHA) with 3 campuses located in São Paulo, Rio de Janeiro and Porto Alegre, totaling 306 valid questionnaires.           

Originality: The novelty consisted of replicate an adapted version of the RQSL model using only variables with high predictive power as presented in previous research. Additionally, the brand love construct was added as outcome of the student loyalty. The results demonstrated that the adaptation proved to be a reliable predictive instrument to explain that the students' loyalty to a private HEI is strongly linked to their emotional commitment.

 Main results: The research showed the strength of three antecedents in the construction of students' emotional commitment to HEI, namely: social and academic integration, perceived quality and trust. Brand love emerged as a significant outcome of student loyalty to a HEI. In this sense, the greater the emotional commitment, the greater the student's loyalty and, consequently, the greater brand love to the HEI.

Theoretical Contributions: The results showed that among the four antecedent factors, social integration has a significant force. In this sense, one might consider that feeling of participation in the group and the sense of belonging are considered of great importance by the students, in addition to factors such as quality, trust and academic integration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Breno Carvalhal, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, São Paulo, (Brasil)

Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor pela Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, São Paulo, (Brasil). 

Luciana Florêncio De Almeida, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Economia de Empresas pela Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária FEA/USP, São Paulo, (Brasil). Professora do Programa de Pós Graduação em Administração da Escola Superior de Propaganda e Marketing - PPGA/ESPM. 

Bruno Henrique De Araujo, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, São Paulo, (Brasil)

Doutor em Administração de Empresas com ênfase em Estratégias em Gestão Internacional Negócios, pelo PMDGI – Programa de Mestrado e Doutorado em Gestão Internacional da Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, São Paulo, (Brasil). Coordenador acadêmico do programa MBA Executivo em Marketing – ESPM. 

References

Alcântara, V. D. C., Luiz, G. V., Ferreira, A. C., & Teodoro, S. A. S. (2012). Dimensões e determinantes da satisfação de alunos em uma instituição de ensino superior. DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v11i3.2444

Amorim, L. (2017). O que as demissões da Estácio revelam sobre o setor.

Amorim, R. (2014, nov 4). Palestra de Ricardo Amorim - Setor de Educação e Saúde. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=dNNAWbePJ1o.

ANJOS NETO, M. R. D. (2003). Construção e Teste de um Modelo Teórico de Marketing de Relacionamento para o Setor de Educação (Master's thesis, Universidade Federal de Pernambuco).

de Macedo Bergamo, F. V., Giuliani, A. C., Zambaldi, F., & Ponchio, M. C. (2012). A lealdade do estudante baseada na qualidade do relacionamento: uma análise em instituições de ensino superior. BBR-Brazilian Business Review, 9(2), 26-47.

Bergamo, F. V. M. (2008) A lealdade do estudante baseada na qualidade do relacionamento: uma análise em instituições de ensino superior. Dissertação (Master's thesis, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba)

Carroll, B. A., & Ahuvia, A. C. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love. Marketing letters, 17(2), 79-89. DOI: https://doi.org/10.1007/s11002-006-4219-2

Lei nº 12.711 (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, 149(169).

Biazus, C. A. (2004). Sistema de fatores que influenciam o aluno a evadir-se dos cursos de graduação na UFSM e na UFSC (Doctoral dissertation, Universidade Federal de Santa Catarina).

Czarniawska, B., & Genell, K. (2002). Gone shopping? Universities on their way to the market. Scandinavian Journal of Management, 18(4), 455-474. DOI: https://doi.org/10.1016/S0956-5221(01)00029-X

Extra Classe (2016). Educação superior mercantil: ensino como fonte de lucro. Retrieved from http://www.extraclasse.org.br/exclusivoweb/2016/05/educacao-superior-mercantil-ensino-como-fonte-de-lucro

Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory in consumer research. Journal of consumer research, 24(4), 343-373. DOI: https://doi.org/10.1086/209515

Goergen, P. (2014). Tecnociência, pensamento e formação na educação superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 19, 561-584. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300003

Giuliani, A. C., Camargo, S. H. C. R. V., & Galli, L. C. D. L. A. (2010). A lealdade do estudante baseada na qualidade do relacionamento: uma análise comparativa dos estudantes de administração da região de Campinas com a Região de Ribeirão Preto, Estado de São Paulo. Revista de Administração Unimep, 8(2), 128-153. DOI: https://doi.org/10.15600/1679-5350/rau.v8n2p128-153

Hennig‐Thurau, T., & Klee, A. (1997). The impact of customer satisfaction and relationship quality on customer retention: A critical reassessment and model development. Psychology & marketing, 14(8), 737-764. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199712)14:8<737::AID-MAR2>3.0.CO;2-F

Hennig-Thurau, T., Langer, M. F., & Hansen, U. (2001). Modeling and managing student loyalty: An approach based on the concept of relationship quality. Journal of service research, 3(4), 331-344. DOI: https://doi.org/10.1177/109467050134006

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. (2017) Sinopse Estatística da Educação Superior 2017. Retrieved from: http://inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao- superior

Loureiro, S. M. C., Ruediger, K. H., & Demetris, V. (2012). Brand emotional connection and loyalty. Journal of Brand Management, 20(1), 13-27. DOI: https://doi.org/10.1057/bm.2012.3

Marques, L. T. (2008). Validação de um modelo de lealdade do estudante com base na qualidade do relacionamento.

Pereira, A. M., Motta, E. D., Vaz, A. L., Pinto, C., Bernardino, O., de Melo, A. C., ... & Lopes, P. N. (2006). Sucesso e desenvolvimento psicológico no Ensino Superior: Estratégias de intervenção. Análise psicológica, 24(1), 51-59. DOI: https://doi.org/10.14417/ap.152

Ragazzi, A. P. (2017, jan 18). Kroton prepara ação para mostrar que usa Fies dentro das regras. Retrieved from https://exame.abril.com.br/revista-exame/kroton-prepara-acao-para-mostrar-que-usa-fies-dentro-das-regras/

RAMOS, M. C. L., MAY, P. R., BOIANI, E. D. S., BESEN, M., CRUZ, A. G. D. S. D., & SILVA, A. D. (2016). A formação da identidade profissional do aluno no contexto universitário: Desejo e Realidade.

Silva Filho, R. L. L., Motejunas, P. R., Hipólito, O., & Lobo, M. B. D. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, 37(132), 641-659. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000300007

Spady, W. G. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1(1), 64-85. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02214313

Stratton, L. S., O’Toole, D. M., & Wetzel, J. N. (2007). Are the factors affecting dropout behavior related to initial enrollment intensity for college undergraduates?. Research in Higher Education, 48(4), 453-485. DOI: https://doi.org/10.1007/s11162-006-9033-4

Teixeira, M. A. P., Castro, A. K. D. S. S. D., & Zoltowski, A. P. C. (2012). Integração acadêmica e integração social nas primeiras semanas na universidade: percepções de estudantes universitários. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 5(1), 69-85.

Tinto, V. (2012). Completing college: Rethinking institutional action. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226804545.001.0001

Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of educational research, 45(1), 89-125. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Tinto, V. (1987). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. University of Chicago Press, 5801 S. Ellis Avenue, Chicago, IL 60637.

Toledo, J. R.; Saldaña, P.; Burgarelli, R. (2019, jul 28). Receita de universidade privada cresce; peso do gasto do professor cai. Retrieved from http://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,receita-de- universidade-privada-cresce-peso-do-gasto-com-professor-diminui,1733054

Wetzel, J. N., O’Toole, D., & Peterson, S. (1999). Factors affecting student retention probabilities: A case study. Journal of economics and finance, 23(1), 45-55. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02752686

Downloads

Published

2023-04-28

How to Cite

Carvalhal, B., Almeida, L. F. D., & Bruno Henrique De Araujo. (2023). Students and higher education institutions relationship: emotional commitment, loyalty and love brand. Retail Management Review, 4(1), e28. https://doi.org/10.53946/rmr.v4i1.28

Issue

Section

CRM e retenção de clientes

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.