A red-black sea draining into a blue ocean: an analysis of the clube de regatas do flamego from the perspective of the blue ocean strategy

Authors

  • Diogo Gabriel Teixeira de Gouvêa Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET-Rio de Janeiro, (Brasil)
  • Renan da Silva Machado Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais – IBMEC - Rio de Janeiro, (Brasil)
  • Marina Pereira Mota da Silva Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ, Rio de Janeiro, (Brasil)
  • Rafael Cavalcanti de Jesus Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais – IBMEC - Rio de Janeiro, (Brasil)
  • Pedro Senna Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET, Rio de Janeiro, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.53946/rmr.v4i1.30

Keywords:

Organizational Strategy, Blue ocean, Flamengo Regatta Club

Abstract

Objective: This work analyzes the management of Clube de Regatas do Flamengo using the Blue Ocean Strategy, investigating its aspects and contributions to the club's gains, especially in football.

Method: Adopting the case study methodology, Flamengo is the object of analysis. The Blue Ocean Strategy was employed. Data was collected through document analysis, interviews, and direct observation.

Main results: The alliance between entertainment and passion attracted a large audience and increased the consumption of the club's products. The professionalization of management reduced indebtedness, increased negotiation power, and created a strong brand driven by synergy with the fans.

Relevance/originality: This study is relevant in analyzing a successful case in sports management, demonstrating how the Blue Ocean Strategy can bring positive results to a football club. It contributes to academic literature by exploring the relationship between strategy and sports management, presenting a practical case of how professionalization and strategic redirection can generate significant impacts.

Theoretical/methodological contributions: This study contributes theoretically by applying the Blue Ocean Strategy in sports management, providing insights into its applicability. The case study offers relevant details to understand Flamengo's strategic management.

Social/management contributions: The study can inspire other clubs to adopt professionalized management practices and innovative strategies, exploring the potential of their fan base as a competitive advantage. This positively impacts sports performance, financial management, and brand strengthening.

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Author Biographies

Diogo Gabriel Teixeira de Gouvêa, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET-Rio de Janeiro, (Brasil)

Doutorando em Engenharia de Produção e Sistemas pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET, Rio de Janeiro, (Brasil).

Renan da Silva Machado, Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais – IBMEC - Rio de Janeiro, (Brasil)

Mestre em Administração pelo Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais – IBMEC - Rio de Janeiro, (Brasil).

Marina Pereira Mota da Silva, Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ, Rio de Janeiro, (Brasil)

Mestranda em Administração pelo Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ - Rio de Janeiro, (Brasil).

Rafael Cavalcanti de Jesus, Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais – IBMEC - Rio de Janeiro, (Brasil)

Mestre em Administração pelo Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais – IBMEC - Rio de Janeiro, (Brasil).

Pedro Senna, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET, Rio de Janeiro, (Brasil)

Pós-Doutorando em Engenharia de Produção pelo Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa em Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ, Rio de Janeiro, (Brasil). Doutor em Engenharia de Produção pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/Rio de Janeiro. Professor do Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas (PPPRO) do CEFET/RJ.

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Published

2023-06-06

How to Cite

Teixeira de Gouvêa, D. G., Machado, R. da S., Mota da Silva, M. P. ., de Jesus, R. C., & Senna, P. (2023). A red-black sea draining into a blue ocean: an analysis of the clube de regatas do flamego from the perspective of the blue ocean strategy. Retail Management Review, 4(1), e30. https://doi.org/10.53946/rmr.v4i1.30

Issue

Section

Tecnologia da informação e gestão da inovação no varejo

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